Menestykseen ei johda sileä tie

24.03.2025

Kun Brand ID aloitti, liikevaihto oli 380 markkaa, nyt yli 30 miljoonaa euroa. Matkalla on ollut mutkia, hidasteitakin. ”Meidät pitää liikkeessä asiakas, jonka vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Ja hyvä niin – näin mekin pysymme skarppina. Olemme valinneet jatkuvan kehittämisen tien. Viimeksi uudistettiin tuotanto”, kertoo tuotantopäällikkö Elina Marttila.  

Asiakkaat haluavat tuotteet entistä nopeammin. Tuotantomme ei virrannut toivotulla nopeudella ja sulavuudella. Jokin läpimenossa klikkasi, joten se piti selvittää. Tuotannon uudistamisen tavoitteena olivat läpimenoajan lyhentäminen, toimitusvarmuuden parantaminen ja kokonaistuottavuuden kasvu.

Uskomme yhteistyöhön sanelupolitiikan sijaan, joten työntekijät osallistettiin joka portaassa. Tuotannosta tehtiin dataan pohjautuva nykytila-analyysi ja sen pohjalta haettiin esiin kehityskohdat yhdessä työntekijöiden kanssa. Näin saatiin selville, mikä tuotannossa tökkii ja mitä pitäisi parantaa.

Huomasimme, että tuotannon eri portaissa oli hidasteita, jotka olivat syntyneet huomaamatta pitkänkin ajan kuluessa. Tuotannon virtauksesta ongittiin esiin hukkakohdat. Turhia askelia syntyi paljon, ja materiaalit seisoivat jossakin pisteessä turhan kauan. Pohjatyö antoi perusteet järjestää tuotantotilatkin uusiksi.

Tuotanto muokattiin toimivaksi ja tiimejä kehitettiin. Päivittäisjohtaminen on arjen kivijalka. Talossa otettiin käyttöön visuaaliset ohjaustaulut, joiden avulla kaikki tietävät päiväkohtaiset tavoitteet ja odotukset. Tuotantotilat suunniteltiin ja järjestettiin uudelleen. Kulkureitit, kone- ja laitesijoittelu, työpisteet, varastot – kaikki järkeistettiin palvelemaan sujuvuutta ja tehokkuutta. Huh, että oli iso työ.

Nyt tuotantosoluissa tehdään asiat alusta loppuun, tiimit ymmärtävät tavoitteet ja aikataulut. Tämä hitsaa tiiminjäseniä yhteen. Moniosaamiseen kannustetaan. Mikä tärkeintä, tilaukset eivät unohdu odottamaan seuraavaa vaihetta, vaan ovat jatkuvassa liikkeessä.

Työvaihekohtaisuudesta on siirrytty kokonaisvaltaisuuteen, mikä näkyy asiakkaalle joustavuuden ja reagointinopeuden kasvuna. Eli kyllä kannatti!

*Uusi julkaisusarjamme päästää ääneen brändintekijämme. Meitä 170 ja jokaisella on oma tarinansa. Tämä on yksi niistä. *