Porilaisen Brand ID:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Juha Heljakka edustaa yrittäjäsuvun kolmatta sukupolvea. “Olen aina ajatellut, että työtä pitää tehdä aina yrityksen etu edellä niin kuin omistaisit yrityksen jossa työskentelet, eikä muuta vaihtoehtoa ikään kuin ole”, sanoo Juha Heljakka.
Heljakasta tuli visuaalisiin ratkaisuihin ja teollisuuden merkintöihin erikoistuneen Brand ID:n pääomistaja vuonna 2016. Konserni pitää sisällään neljä yritystä, jotka ovat erikoistuneet mm. teollisuuden merkintätuotteisiin, pakkauksiin sekä brändi-, myymälä- ja yritysilmeiden toteutuksiin.
Juha Heljakka
- Syntynyt v. 1971
- Porilaisen Brand ID:n toimitusjohtaja ja pääomistaja vuodesta 2016 alkaen.
- Voimavaroina perhe, liikunta, musiikki ja bändi.
- Tunnetaan yrityksen kehittämisestä japanilaisen Kaizen-menetelmän avulla, joka toimii myös visuaalisena johtamisjärjestelmänä. Esimerkkinä visuaalisuudesta on strategiahuone, jossa strategiset tavoitteet ja -mittarit ovat selkeästi ja ymmärrettävästi näkyvillä. Samaa menetelmää sovelletaan myös tiimien työskentelyssä.
Heljakan päämäärä on selvä: 60 miljoonan euron liikevaihto vuonna 2025. Viime vuonna sitä tehtiin 24 miljoonaa, ja tämän vuoden tavoitteena on 30–32 miljoonaa. Kasvua tulee kaikista liiketoiminnoista ja tuoteryhmistä.
– Vuoden 2025 visio on lanseerattu henkilökunnalle ja he tietävät tarkasti, mitä kohti mennään.
Yrityksen johtoryhmä on pukenut kyseiset luvut myös sanalliseen muotoon: Sekä Brand ID:n tavoitteet että menestymisen ja kasvamisen nälkä ovat kovia.
Henkilöstön määrä nousi viime syksynä 150:een viimeisimmän yrityskaupan myötä.
Heljakalla on myös suorasukainen viesti koko graafiselle alalle:
– Nyt on jokaisen yrityksen huolehdittava siitä, että nousseet kustannukset siirretään asiakashintoihin välittömästi. Jos yritys ei tässä ajassa pysty korottamaan hintoja, niin ei sitten koskaan.
YRITTÄJÄN KANNATTAA HARRASTAA
Entä mitä toimitusjohtaja haluaa kertoa itsestään yksityishenkilönä?
– Pidän luonnosta, ulkoilmasta, kalastamisesta ja liikkumisesta. Perheeni harrastaa paljon luonnossa liikkumista ja uusin yhteinen harrastuksemme on maastopyöräily. Liikunnasta saa paljon energiaa ja se on tärkeää vastapainoa toimistotyölle ja palavereille.
Heljakka paljastuu myös entiseksi ja oikeastaan vähän nykyiseksikin rokkariksi. Yksi Heljakan bändeistä soitti 60- ja 70-luvun progressiivista rokkia soittaneen Jethro Tullin musiikkia. Nykyinen kokoonpano soittaa omaa musiikkia yhdistämällä bluesin ja juurimusiikin vaikutteita.
– Teen edelleen musaa ja tykkään touhuta äänitysstudiossa. Tärkein instrumentti on kitara.
Tämän lisäksi Heljakka myöntää olevansa veneilijä. Uudet liiketoimintasuunnitelmatkin liittyvät veneisiin.
KORONA-AIKA TOI LISÄÄ TILAUKSIA SINGAPORESTA
Brand ID Group on kolminkertaistanut liikevaihtonsa viimeksi kuluneiden kuuden vuoden aikana. Liikevaihtoon tuli silti reipas neljä kuukautta kestänyt notkahdus vuonna 2019, kun eurooppalaista valmistavaa teollisuutta ajettiin alas.
– Asiakkaat jarruttivat, peruuttivat tilauksia ja laittoivat tehtaitaan kiinni, kertoo Juho Heljakka tuosta ajasta.
Toisaalta pandemia-aika toi Brand ID:lle merkittävää kasvuakin, kun koronatestilaitteistoja valmistavan asiakkaan tilaukset kasvoivat moninkertaisesti Singaporeen. Muutamat muutkin hyvät asiakkaat kompensoivat liikevaihdon laskua koronan pahimmassa tilanteessa.
– Oma työni ei ole koskaan ollut niin mielenkiintoista kuin juuri nyt. Puristin liikaa mailaa vuonna 2016, kun ostin yrityksen itselleni isolla lainalla. Silloin murehdin liikaa rahaa ja tuloksentekoa. Huomasin, että lähestymistapa oli väärä, toteaa Heljakka.
Tärkeintä onkin pyrkiä tekemään asiat oikein sekä kehittää toimintaa. Tulos seuraa sitten perässä.
EI YHDEN MIEHEN SHOW
Pörssiyhtiöksi Brand ID ei havittele ainakaan vielä.
– Pörssiyhtiön elämä on melko tylsää ja julkista, naurahtaa Heljakka.
Brand ID ei ole kuitenkaan yhden miehen show. Oikeastaan päinvastoin. Yrityksen hallituksesta on tehty monipuolisempi sekä johtoryhmän osaamista kehitetty. Uusimpina hallituksen jäseninä helmikuussa aloittivat Christina “Pia” Harmia ja Pauli Aalto-Setälä. Heljakka myös luopui hallituksen puheenjohtajuudesta, jotta toimitusjohtajan ja hallituksen väliset roolit saatiin selkeämmiksi. Puheenjohtajana toimii Olli Kivelä.
”Kun johtoryhmä kokoontuu, kännykät jätetään pois.”
Johtamisen kulttuuria on muutenkin Brand ID:ssa systemaattisesti hiottu ja tärkeitä asioita standardoitu.
– Kun johtoryhmä kokoontuu, kännykät jätetään pois. Kokouksessa on vain yksi läppäri sihteerin käytössä. Olen tässä asiassa ehdoton. Tällä tavoin fokus pysyy oleellisissa asioissa.
Yritystä on vahvistettu Kaizen-menetelmällä, josta Heljakka innostui joitain vuosia sitten. Kaizen on lähellä paremmin tunnettua Lean-ajattelua. Kyseessä on yrityksen kehittämisen strategia, joka toimii myös visuaalisena johtamisjärjestelmänä. Esimerkkinä visuaalisuudesta on strategiahuone, jossa strategiset tavoitteet ja -mittarit ovat selkeästi ja ymmärrettävästi näkyvillä. Asioihin on helpompi reagoida, kun ne ovat näkyvillä suoraan silmien edessä.
Tiimit toimivat samalla periaatteella kuin johtoryhmä. Siispä tiimitauluille on merkitty tärkeimmät mittarit sekä päivittäiset asiat.
TÄHTÄIMESSÄ YHDYSVALLAT
Heljakka on sitä mieltä, että toimivan johdon kannattaa omistaa yritystä. Vähemmistöosakkaina onkin tätä nykyä Display & Packing -liiketoiminnan tuotantopäällikkö Tomi Elo sekä Brand ID Fenix Signin toimitusjohtaja Harri Rusanen. Myymälöiden miljööuudistuksiin erikoistunut hyvinkääläinen Fenix Sign on itse asiassa Heljakan viimeisin yritysostos viime syksyltä.
– Yrityskaupat ovat tosi herkullisia ja ammatillisesti haastavia paloja. Pidän niistä, hän naurahtaa.
Kyseisistä herkkupaloista Heljakka on saanut nautiskella säännöllisin väliajoin.
Suurimmat vientiponnistelut suuntautuvat Yhdysvaltoihin. Alkuvuonna aloitettiin itse kehitetyn ja Porissa valmistettavan venekansituote Smartdeckin valmistus ja vienti USA:han.
– Tuote vaatii meiltä liimaamista, laminointia ja työstöä, siis kaikkea muuta kuin painamista. Uskon, että meillä on oma tehdas Yhdysvalloissa ensi vuonna.
Yhdysvaltojen vientikuvio aukesi ison vientiasiakkaan kautta.
– Yhdysvaltojen markkinoille on vaikea päästä ilman oikeiden ihmisten yhteystietoja ja verkostoja. Suomalaisessa liiketoiminnassa ei tyypillisesti arvosteta riittävästi verkostoja, jotka ovat täysin olennaisia viennissä.
Myös vastuullisuusasioiden pitää olla kunnossa yrityksessä jo yksin asiakastyytyväisyyden takia.
– Olemme opetelleet pitkään ympäristötaseen tekemistä. Päästömme ilmaan, veteen ja kaatopaikalle ovat enää hyvin vähäisiä.
FESPAN EX-PUHEENJOHTAJA
Taloutta vaivaava raaka-aineiden ja peruskomponenttien pula tuntuu myös Brand ID:ssä:
– Esimerkiksi liimoilla, tarroilla tai liuottimilla voi nyt olla yllättävänkin pitkiä toimitusaikoja. Kyseessä on tavallaan dominoefekti, jossa on pandemiaa, tehtaiden sulkemisia jne. Kaiken lisäksi Porissa paloi Venatorin iso pigmenttitehdas, eikä tilalle saatu uutta tuotantoa. Sekin pahensi osaltaan globaalia tilannetta.
Heljakka on vaikuttanut pitkään graafisen alan Fespa Finland -yhdistyksessä. Hän on ollut 15 vuotta yhdistyksen hallituksessa, joista 9 viimeistä hallituksen puheenjohtajana. Hän luovutti alkuvuodesta puheenjohtajan pestinsä mieluusti Janne Linnermolle Finnseri Oy:stä.
– Olen silti edelleen hallituksessa, lisää Heljakka.
Fespan olemassaolon merkitys lähtee siitä, että yhdistyksen jäsenet kokevat yhdistyksen hyödylliseksi.
– Mielestäni nimenomaan messumatkoihin ja eri ekskursioihin liittyvä yhteisöllisyys, tiedon jakaminen ja verkostoituminen ovat Fespan tärkeimmät tehtävät.
BRAND ID GROUP
toimiala: myymälä- ja brändi-ilmeet, pakkaukset ja teollisuuden tuotemerkinnät
perustettu: 1982, muutti nimensä Brand ID Oy:ksi 2007
kotipaikka: Pori
liikevaihto 2020: Brand ID 15 M€ ja Fenix Sign 10 M€
liikevaihtoennuste 2021: 28 M€
nettotulos: 1,047 miljoonaa (2020)
henkilöstö: 150
HINTA, HYÖTY, KILPAILUKYKY
Ylipäätään graaafisen alan yritysten kannattaisi ponnistella rohkeasti oman kilpailukykynsä eteen.
– Usein yrityksissä tehdään melko pieniä korjausliikkeitä. Hankitaan vaikka uusi kone, jolla voidaan tehdä vähän erilaista tuotetta kuin ennen. On vaivuttu näköalattomuuteen, vaikka pitäisi miettiä, mitä asiakas haluaa ja mistä hän on valmis maksamaan.
Heljakan mukaan asiakas maksaa vain palvelusta tai tuotteesta saamastaan hyödystä.
– Jos hyötyä ei juuri synny, niin silloin pelkästään hinta ratkaisee. Se on ajanut liian monet alan yritykset toivottomaan hintakilpailuun, ja jälki näkyy heikkona kannattavuutena.
– Tärkeintä olisi pyrkiä pois hintakilpailusta ja tehdä kannattavaa kauppaa, vaikka liikevaihto putoaisikin aluksi. Se tarkoittaa erikoistumista ja kilpailuedun löytämistä. Kun yritys keskittyy kannattaviin töihin, voidaan tuotteita tehdä tehokkaammin.
Alkuperäinen artikkeli:
https://pmlehti.fi/artikkelipoiminnat/rokkimiehen-tavoite-on-kova/